Školní zralost
Dítě vstupující do prvního ročníku základní školy by mělo být pro školu zralé a připravené, aby bez velkých potíží a trápení zvládlo její nároky a zátěž. Posouzení školní zralosti může být někdy obtížné, v takových případech je vhodnější ponechat rozhodnutí na odbornících. Pro vaše děti bude vstup do první třídy úspěšný a snadnější, pokud budete vědět, jak má být připraveno. Věnujte prosím pozornost dalšímu textu a posuďte, zda můžete během následujících měsíců dítě v některých oblastech lépe připravit na jeho vstup do školy.
Optimální připravenost |
Nedostačující připravenost |
Dítě rozumí pokynům a různým sdělením, vyjadřuje se |
Dítě chápe sdělení druhých odlišně, než bylo myšleno, |
srozumitelně ve větách a jednoduchých souvětích, |
vyjadřuje se pomocí stručných výrazů, jednoduchých vět, |
komunikuje s dospělými, dokáže spontánně popisovat |
nevyjadřuje se spontánně, odpovídá stručně, neklade otázky |
různé události, poznatky, nápady, klade otázky, umí |
k doplnění svých znalostí, je mu špatně rozumět (výslovnost), |
vyprávět o rodičích, sourozencích, má přiměřeně širokou |
slovní zásoba je omezená. |
slovní zásobu. |
Důsledek pro výuku: nepochopení výkladu, učitel nerozumí |
odpovědím dítěte, překážka ve vztazích s druhými dětmi. |
|
Orientuje se v okolí, zná svou adresu, svůj věk, jména a |
Nezná základní údaje o sobě a o svém okolí, nerozliší základní |
povolání rodičů, rozliší základní geometrické tvary a barvy. |
geometrické tvary a barvy. |
Dítě začíná myslet logicky (na konkrétních předmětech a |
Dítě neuvažuje logicky – je závislé na svých přáních a |
při konkrétních činnostech), svět chápe realisticky, dokáže |
okamžitých potřebách, na fantazii, důležitý je jeho vlastní |
pochopit, že z pozice někoho jiného se může situace jevit |
pohled na věc. |
odlišně. |
Důsledek pro výuku: nedostatečné pochopení učiva. |
Dítě rozumí číselnému pojmu – např. spočítá pět pastelek, |
Nedokáže počítat ani do pěti, nechápe pojem pořadí, množství. |
seřadí čísla od nejmenšího po největší, chápe pojmy hodně |
Důsledek pro výuku: dítě selhává zejména v matematice, |
- málo, méně - více, má rozvinutou paměť pro čísla. |
nechápe učivo. |
Dítě dokáže rozlišit zvukovou i zrakovou podobu slov, |
Neumí přesně rozlišovat zrakové či sluchové podněty, nevnímá |
pozná, na jaké písmeno začíná slovo, rozliší i velmi |
celek jako soubor částí, soustředí se na nejnápadnější detail. |
podobně znějící slova, umí vytleskat slovo po slabikách. |
Důsledek pro výuku: selhává při čtení a psaní. |
Dítě je zralé v grafických projevech a tělesné obratnosti – je |
Dítě je neobratné, křečovitě drží tužku a nepřiměřeně na ni |
manuálně šikovné, dobře ovládá pohyby svého těla, umí |
tlačí, nenapodobí tvar písmen a čísel, odmítá vystřihování a |
zacházet s nůžkami, správně drží tužku, tlak na tužku |
kreslení, v jeho obrázcích nelze rozpoznat jednotlivé předměty. |
přiměřený, dokáže napodobit tvar tiskacího a psacího |
Důsledek pro výuku: selhává v psaní, výtvarné a pracovní |
písma, umí popsat, co nakreslilo. |
výchově, v tělocviku. |
Dítě je schopné soustředit se na práci, vydrží pracovat |
Dítě se obtížně soustředí, snadno se nechá rozptýlit, často |
dostatečně dlouho, odolává rušivým podnětům, dokáže |
přerušuje práci, je jako duchem nepřítomné. |
překonat únavu. |
Důsledek pro výuku: nedává pozor, nepracuje, ruší ostatní. |
Dítě bez obtíží navazuje kontakt s cizí osobou, je ochotné |
Dítě se vyhýbá kontaktu s cizími osobami, je stydlivé, bázlivé, |
komunikovat a spolupracovat s ostatními dětmi, ochotně se |
závislé na rodině. |
podřídí autoritě. |
Důsledek pro výuku: nechce chodit do školy, straní se |
ostatních, nekomunikuje s učitelem. |
|
Dítě přiměřeně ovládá své emocionální projevy, je schopné |
Dítě obtížně kontroluje své emoce, často jedná impulzivně a |
odložit splnění svých přání na později, započatou práci se |
bez zábran (např. při nezdaru rozhází všechny pastelky, bouchá |
snaží dokončit. |
pěstí do stolu…), při práci nemá výdrž, převládá zájem o hru. |
Dítě je schopné pracovat ve skupině dětí na společném cíli |
Dítě nechce komunikovat s druhými dětmi, stojí stranou, |
a společně prováděném úkolu, ochotně se zapojuje do |
nenavazuje kontakty, neumí odložit uspokojení vlastních |
kolektivních her, dokáže ustoupit jinému dítěti. |
potřeb, při hře je agresivní, konfliktní. |
Důsledek pro výuku: konflikty s dětmi i učiteli, znesnadňuje |
|
práci ostatním. |
|
Dítě je samostatné a soběstačné, umí se samo obléknout, |
Dítě je nesamostatné, závislé na pomoci druhých, pracuje jen v |
zavázat si tkaničky, umýt se a najíst se, pracuje samostatně |
bezprostředním kontaktu a za pobízení dospělého, nedokáže |
(rozumí pokynům) a umí si po sobě uklidit. |
se postarat o své věci. |
Důsledek pro výuku: nepracuje a neplní pokyny bez pomoci |
|
učitele, zapomíná nebo ztrácí pomůcky. |
|
Dítě dodržuje pravidla chování, respektuje pokyny |
Dítě je neposlušné, neumí se chovat vhodně, odmítá vyhovět |
dospělého, i když je to pro něj nepříjemné, chápe nutnost |
pokynům. |
řádu a pravidel. |
Důsledek pro výuku: konflikty s dětmi i učiteli. |
Dítě má pozitivní postoj ke škole a učení, těší se do školy, |
Dítě se o školu nezajímá, rádo si hraje, neprojevuje zájem o |
rád si hraje na školu, má zájem o nové věci, klade hodně |
rozšiřování znalostí a vědění, neklade otázky. |
otázek. |
Důsledek pro výuku: učivo ho nebaví, nedává pozor, není |
motivováno k lepším výkonům. |